24.1.11

Tidur Rumah Mentua??

Haa! mari dekat! mari dekat! Meh sini aku nak bagi tip..nak tak? Bagi sesapa yang baru kahwin atau bakal berkahwin.  Rasanya sangat elok untuk dijadikan panduan.

Biasa la kan..bila nak kahwin, semua orang melompat2 suka! Tapi bila fikir pasal nak bermalam kat rumah mentua semua rasa gugup, segan, malu, takut.

Kalaulah kita boleh cakap `takmo ar tido sana' kan senang? Tapi dah adat orang melayu sejak di zaman silam kena la kita ikut kan. Walau pun zaman dah serba serbi canggih tapi hal macam tu masih lagi di teruskan sampi sekarang.

iYer dak? Ok lah, jom baca tip yang bertajuk:

Bermalam Di Rumah Mentua

1.     Masak. Korang kenalah sama-sama memasak, tak kiralah makan tengahari ke atau makan malam. Lepas makan, basuh pinggan. Kalau boleh jangan biar adik ipar buat apa lagi mak mentua yang membasuhnya. Tunjuk la rajin sikit, walapun korang ada penyakit malas.

2.     Pandai Masak Ke? Bab ni kalau korang tak pandai memasak, tolonglah cakap terus terang. Jangan buat-buat pandai, nanti buat malu muka je bila semua orang terpaksa makan di luar. Tak adanya orang nak marah kalau korang mengaku tak pandai masak, busuk-busuk pun kena kutuk belakang je pun.

3.     Bawa Diri. Korang jangan la berkepit sangat dengan suami. Pandai-pandai la bawa diri tu. Sesekali bagilah kebebasan pada suami. Lagipun, tak elok juga di mata mentua kan..tak pasal-pasal nanti dia kata, anak dia kena `control' pulak!

4.     Bersembang. Ada jugak lepas makan terus berkurung dalam bilik. Sebaiknya duduk-duduklah bersembang dengan family suami. Duduk sebelah mak mentua. Apa nak malu aehhh. mak dia mak kita jugak. Ingat tu!

5.     Haipp! Jangan Masuk Bilik Dulu. Selagi mak mentua belum masuk tido, lain la kalau dah tengah malam sangat.

6.     Suami Bersembang. Kalau suami korang masih lagi dok menyembang kat luar. Biarkan je dia bersembang dengan ayah, adik badik dan ipar duai dia. Jangan pulak korang ajak dia masuk tido. Tak sopan tau!

7.     Bangun Awal. Walaupun korang tido lewat atau dah biasa bangun pagi lewat, tapi kali ni kena la bangun awal. Kalau takut tak terjaga, pasang `alarm' telefon. Tolong sediakan sarapan pagi.

8.     Kena Peka. Tanya khabar mentua tu sama..sihat ke tak dia, sakit ke dia. Baru nampak macam korang ambil berat pasal diorang.

9.     Seronok. Tunjuk rasa seronok tu bila korang balik rumah mentua. Kalau muncung je mentua pun meluat tengok kita. Silap-silap dia kata, baik takyah balik!

10.    Tak Selesa Ke? Kalaulah korang rasa kurang selesa dengan suasana keluarga mentua, abaikan lah sekejap! Sekurang-kurangnya jaga hati mentua dan suami korang.

11.     Suami Buka Mulut. Ha! yang ni maksudnya jangan sampai suami korang suruh buat sesuatu. Perbuatan seperti ini akan menggambarkan betapa korang tidak pekanya dalam hal menjaga makan minum suami atau apa-apa sajalah di mata mentua.

12.     Yang Terakhir. Penting ni. Jangan lupa bersembahyang tau sebelum mentua anda bersembahyang!

No comments:

Post a Comment

Nak komen? Haa..sila! sila! :D