23.5.11

baru panas kat dunia..belum panas api neraka lagi!



Assalamualaikum!

Cuaca sekarang ni panas sangat kan. Sebab tu sekarang bila tiba time lunch aku malas nak keluar pergi makan. Rela terperuk kat ofis sampai habis waktu kerja. Bukan apa sangat tapi tak sukalah cuaca panas ni nak makan pun tak selesa. Duduk bawah kipas pun dah tak rasa angin, dengan orang ramai lagi. Paling tak suka sebab bila dah panas sangat badan cepat berpeluh lepas tu rasa melekit. Kadang-kadang tu perut lapar tapi sanggup takmau keluar sebab terfikirkan pasal baju..takut bau masam nanti bau dah kurang sedap..haha..Yalah sebab dah berpeluh kan.

Pernah sekali...aku keluar tengahari tu. Cuaca panas gila memang panas sangat2. Kebetulan masa tu pulak air cond kat ofis ada masalah...tak sejuk. Sampai je kat ofis..dah tak boleh duduk, panas tak hilang! Last sekali aku terpikir nak mandi! Mujur la dalam beg telekung aku ada macam-macam...pencuci muka, deodorant, lipstik, mascara, tuala kecik/besar pun ada..maklum la aku kan berulang jauh dari tempat kerja ke rumah jadi barang2 yang agak penting memang aku sediakan dalam beg telekung yang memang aku tinggalkan kat ofis. So, aku pun pergi la mandi kat toilet yang memang ada shower kat situ. Dah dapat mandi tu lega sangat rasanya!! Haha...aku memang tak boleh panas2 dan berpeluh tau. Bayangkan la sanggup mandi kat ofis tu..hehe. Korang pernah??

Tapi setiap hari Jumaat, tempat aku adalah kat Giant...sebab hari Jumaat kan rehat panjang jadi lepas makan boleh shopping jugak. Memang selesa la sangat kalau makan kat Giant tu kan sebab ada air cond..sejukkkk je! Tapi sekarang ni kalau pergi kat food court dia...hurm, kadang2 sampai tak ada tempat nak duduk tau sebab dah penuh sangat dengan orang yang nak makan kat situ. Orang lain pun macam aku gamaknya kot..pilih food court Giant untuk makan tengahari sebab tak panas!!

Oke lah..dah bebel panjang tadi, sekarang nak bagi tip pulak untuk mengurangkan kesan terhadap kesihatan kita akibat cuaca panas yang melampau sangat sekarang ni..Oke, korang kena:
  • Minum air kosong dengan banyak tanpa mengira tahap fizikal yang anda lakukan. Takyah tunggu dahaga baru nak minum! 
  • Minum minuman isotonik supaya boleh gantikan garam dan mineral yang hilang semasa berpeluh.
  • Sejauh mana yang boleh, anda perlu berada dalam rumah/bangunan...Ha! macam aku nih, perut pedih sebab lapar pun tak pa japgi makan je megi! hehe..
  • Hadkan aktiviti luar. Keluar pergi shopping complex takpa kot sebab dalam bangunan kan..ada air cond!
  • Kerap berehat....yang ni untuk penganggur je lah kan?
  • Mandi atau gunakan kipas angin untuk menyejukkan tubuh badan anda...haa! betul la tindakan aku mandi kat ofis tu kan..heee
  • Pakai pakaian yang ringan, berwarna terang dan longgar. Jangan la jadikan alasan pulak nak pakai seksi baju jarang2  heh!
  • Pakai topi atau payung yang besar. Nak kena beli topi pulak lah ni!
Perlu di ingatkan jugak yang korang kena elakkan:
  • minum minuman yang mengandungi kafein, alkohol, atau kandungan gula yang tinggi.
  • membiarkan seseorang di dalam kereta yang tertutup.
  • bersenam dalam cuaca panas.
Haa..tu je la yang aku nak share dengan korang. Kalau nak tau lanjut lagi buka je dalam Harian Metro pun ada sebab memang aku salin dari situ pun..heeee Babai.




2 comments:

  1. musim cam ni kena selalu jaga kesihatan... macam2 penyakit boleh datang... nice entry

    ReplyDelete
  2. kat sini ujan... basah kuyup tadi.. ngeee..

    ReplyDelete

Nak komen? Haa..sila! sila! :D