24.8.11

Baju raya! Tak berkenan tapi beli jugak...




Aku dah mula cuti hari ni...ya, cuti raya! Semangat kan? Perancangan asal takmo cuti, nak ambik cuti seminggu lepas raya...cukup la cuti hari raya 2 hari tu je..free! takyah potong cuti tahun. Tapi kena reject sebab ketegaq takmo ikut fokus cuti yang bos dah tetapkan. Kawan ofis aku awal2 dah choop! Cuti fasa ke2. Jadi aku kena ambik la cuti fasa pertama ni... Kejadahnya cuti awal2 ni raya ke3 aku dah kena masuk keja. Takpa laa..mengalah lebih baik kot dari bertekak..konon aje.


Tapi oke jugak kot cuti awal sebab boleh jahit manik kat baju raya... Cakap pasal baju raya, aku dah beli sepasang minggu lepas. Tapi beli pun macam terpaksa je sebab? Kesahnya...aku nak sangat2 cari baju raya minggu lepas. Pegi malam dah jam 10...banyak kedai jual baju2 kurung dgn tudung kat situ. Berderet2. Masuk satu kedai..tak berkenan, keluar. Cari baju kurung pahang kain cotton sebenarnya... Selesa pakai time raya..tak hangat. Lepas satu ke satu kedai cari..ada, tapi tak berkenan dengan corak yang ada. Sampai kedai yang hujung sekali...sekali pandang je aku dah berkenan dengan baju tu. Gantung elok je kat patung. Aku mintak akak tu turunkan..aku nak try. Dia cakap tengok dulu yang kat bawah ni..sama je. Dua kali dia cakap macam tu. Aku cakap dah tengok....tapi saya berkenan yang itu. Dah lama saya masuk kedai ni..akak yang tak sedar. Sebab masa aku masuk kedai dia tengah tengok cerekarama kat tv3...kusyuk, langsung tak sedar aku laki bini masuk kedai dia belek2 baju yang ada. Akak tu pun jolok la dengan kayu turunkan baju tu....dalam hati mungkin menyumpah agaknya.


Lepas dah cuba aku macam tak puas hati pulak dengan baju tu..sebab yang tu bukan baju kurung pahang...baju kurung moden dan jahitan dia pun tak berapa kemas. Dekat hujung lengan dia jahit dengan mesin je...tak jahit tangan. Sama jugak dengan jahitan kat bawah baju tu. Lama jugak aku belek2 baju tu pastu aku cakap dengan suami...aku berkenan corak baju ni tapi jahitan dia tak kemas jadi aku tak jadi la nak ambik. Tapi suami aku macam tak sampai hati pulak nak cakap kat kakak tu sebab masa tu dah lewat malam, kedai lain ada yang dah tutup...pastu baju tu pun aku dah cuba apa semua. Suami aku suruh ambik jugak. Kesian kat kakak tu.. jadi aku pun beli jugak.


Keluar je dari kedai tu..suami aku cakap baju tu takyah la pakai masa raya. Nanti kita beli yang lain.. heeeee sayang Yayang! So, malam ni...dah plan nak berbuka kat luar pastu nak pegi Sg Petani..cari baju raya kat sana je. 


3 comments:

  1. hahahaa...

    kalo da incek suami kata cmtu, xpe laaa...


    kehkehkeh

    ReplyDelete
  2. Sungguh cantik kain pelekat,
    dipakai orang pergi ke pekan.
    hari raya semakin dekat,
    silap dan salah mohon dimaafkan.

    Selamat Hari Raya aidilfitri
    maaf zahir batin wanzi seisi keluarga.. Jika ada terkasar bahasa..

    ReplyDelete
  3. Miss Senget: hehe..last2 dpt 4 pasang baju raya..wuuuwuu

    Wanzi: Selamat hari raya juga..maaf zahir batin ;)

    ReplyDelete

Nak komen? Haa..sila! sila! :D