16.9.11

Jangan ambil Panadol Actifast @ Soluble lagi! kenapa? baca jelerrr...







ikuti sebuah kenyataan benar dari seorang yang mengalaminya…

“Suami saya bekerja sebagai Jurutera IT di sebuah hospital, di mana pihak hospital sedang menyiapkan pengkalan data untuk pesakitnya. Dia mengenali rapat doktor tersebut. Doktor memberitahu suami saya, apabila mengalami sakit kepala, mereka sendiri tidak sanggup mengambil Panadol atau Paracetamol. Sebaliknya, mereka akan mencari ubatan herba Cina atau mencari altenatif lain.
 Ini kerana Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita . Ia merosakkan organ hati . Menurut doktor tersebut, Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun . Menurutnya lagi, pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan. 
Alternative Treatment ( Tips )  
Seperti kata doktor tersebut, sakit kepala disebabkan ketidak-seimbangan elektron/ion di dalam sel otak . Sebagai rawatan alternatif, beliau mencadangkan membeli sebotol atau 2 botol minuman isotonik, campurkan dengan air minuman pada kadar 1:1 atau 1:2. Mudahnya, secawan isotonik dengan 2 cawan air minuman.  
Saya dan suami pernah mencuba kaedah ini dan mendapati ia berkesan. Kaedah lain ialah merendam kaki ke dalam besin yang mengandungi air suam. Ia akan memberi tekanan darah menurun dari kepala anda. Panadol adalah sejenis “pain killer”, semakin banyak anda mengambilnya, semakin lama semakin kurang kesannya kepada anda. Bererti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan. 
Kita semua akan jatuh sakit apabila usia kita semakin meningkat. Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka akan diberi dos yang kuat apabila terpaksa melalui proses beranak melalui pembedahan. 
Jika anda terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup anda, seperti mereka yang ada migrain, ia akan memberi kesan sifar terhadap kesakitan yang anda alami dan anda memerlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit. Adakah anda sanggup diberi dadah yang kuat seperti morfin?




Aku pun ada kes kerap sakit kepala jugak. Sejak zaman sekolah dulu lagi. Tapi sekarang ni bukan aku je suami aku pun....laki bini sama je. 


Ya Allah, patut la...tiap kali sakit kepala kalau aku telan actifast pun macam tak rasa kurang pun sakitnya. Masa kat opis ada jugak kena sakit kepala...kawan aku bagi panadol biasa. Tahu apa yang aku cakap kat dia..."takpa la, setakat panadol biasa ni tak telan pun takpa....tak layan la kepala aku ni dengan panadol camni actifast pun tak jalan!"


Jadi mungkin ada betulnya kenyataan kat atas tu. Ihh...takmo la telan panadol dah pasni.







Hargailah kehidupan anda. Fikir sebelum mudah memasukkan ubat yang “biasa” ini ke dalam mulut anda.
sumber dari http://www.informasi.my

3 comments:

  1. jom back to nature... hehehe... ubat-ubatan tu dicipta seolah untuk membuatkan kita menjadi lebih sakit... ambil ubat ni.. nanti sakit lain pula.. kesan sampingan.. hidup terus bergantung dengan ubat...

    ReplyDelete
  2. Bahaya kan..yong pon xnk da mkn panadol..tkut.. Kak niza.. Ni no phone yong.. 0137049413.. Nnti pape msg je ek.yong kt jb skg..anta pb kt cust... Nnti msg naa..yong reply kt hp

    ReplyDelete
  3. abg ipar atq doctor.. dia kata.. jangan makan panadol yg beli kat luar tue.. sebab dah bercampur dengan bahan kimia lain.. kalau yang doktor bagi tue.. atau lebih tepat.. dari farmasi hospital.. boleh makan... sebab kandungan dalam paracetamol dari hospital ikut had yg dibenarkan...

    ReplyDelete

Nak komen? Haa..sila! sila! :D