22.10.11

Cara aku atasi mengantuk semasa memandu di waktu hujan



Aku rasa macam nak demam je!  Leher panas ni...biasalah kalau nak check demam mesti letak tangan kat leher...ye dop? Minggu ni hujan derek tiap2 petang. Lebat pulak tu. Awan pun tak nampak...langit hitam je! Takut aku tengok.


Lagi2 time nak balik kerja. Asal hujan lebat mesti jalan jem. Owh wei...aku tak suka jem! Tapi kalau jem stroberi aku suka sangat celek kat roti....sedap! hihihi


Ehhh...bajet macam aku sorang je kan tak suka jalan jem? Suka hati la...ayat ni aku yang buat kan? hehehe... Oke, aku tak suka jalan jem sebab aku mudah mengantuk! Mudah sangat!! Bila mengantuk... mata aku suka tutup sendiri. Tak sedar...dan bila tak sedar tu yang boleh menyebabkan kemalangan. Nauzubillahhhh.....


Tapi Alhamdulillah....walaupun mengantuk aku boleh kawal lagi pemanduan aku setakat ni selama setahun sepuluh bulan aku berulang alik dari rumah ke tempat kerja yang memakan masa sejam untuk sampai bergantung pada keadaan jalan. Amboii...skema kemain ayat.


Macam mana aku kawal? Haaa! nak habaq laa ni.....Cara aku buka volume radio kuat2! Agak2 kereta sebelah tak payah buka radio dah kot...pakai dengaq radio kereta aku dah laa!! Hahaha....aku bohong! 


Lepas tu...aku pun ikut menyanyi sama. Boleh bayangkan dop? Bayangkan gelagat aku menyanyi sorang2! Tapi aku buat masa hujan je laaa....sebab pada aku bila hujan orang tak nampak kot aku dok nyanyi penuh perasaan dalam kereta tu? Yelah, air hujan mencurah2 turun....orang tak nampak pun! agak jelahhhhhh!!


Tapi cara aku tu dah biasa sangat orang buat kan. Pada pemikiran aku..itu jelah yang boleh pun. Takkan nak blogwalking pulak time drive!! Apa cara korang untuk elakkan rasa mengantuk semasa memandu di kala hujan lobat? Meh berkongsi cara....kot ada yang menarik boleh aku cuba!!


Masa balik tadi aku miming lagu ni.....feel tak henggat jemmm!!







9 comments:

  1. menarik gak tu...lagi bes kalau gerak tangan sekali...tapi jgn gerak kaki sudah...nnt ada yg menyanyi kat dlam hujan plak...:P

    ReplyDelete
  2. hehehehe... best tips nie.. kot ngantok nak cuba gaklah.. tapi selalunye memang biarkan pasang lagu kuat2.. tak leyh klu tk dengar lagu.. huk3

    ReplyDelete
  3. argh.. Gayah mmg suke lagu2 ziana zain ni :( *tibe2 teringat.. sayang dengarkanlah~lalalala

    ReplyDelete
  4. ngantuk???
    makan ...
    sambil makan boleh hilang ngantuk tu..
    nak lagi mecabar.. makan laksa ke,lontong ke..
    ekekekke

    ReplyDelete
  5. musim n ujan n pans nie,,,,sakit dtang menyinggah..adusss...dugaann...:D

    Selamat Tinggal Dunia ©: Blog Ringan atau Berat-Pingdom Tools

    ReplyDelete
  6. selalu nyanyi2 kecil je.

    ReplyDelete
  7. Oh...kalau Azza pulak, time drive, semakin sunyi semakin alert tau/ Lagu kalau bukak kuat2 boleh mengamuk azza hahaha

    ReplyDelete

Nak komen? Haa..sila! sila! :D