29.10.11

makan luar atau masak sendiri?




Hai, ahli kelab bini-biniku blogger! masak apa je tengahari tadi? Bagi aku sebagai isteri yang bekerja cuti hujung minggu nilah masanya nak mencuba resepi baru atau nak masak yang special untuk suami. Sebab kalau hari bekerja...memang masak simple je janji boleh masuk perut dan kenyang sudehh. kan?

Tapi kalau ditanya pada orang bujang...mungkin jawapan depa "Buang masa nak masak, makan kedai laa...cepat! order je terus bulih makan". Bukan sebab banyak duit tapi kadang2 lebih kepada malas. Lagi satu jawapan...."tak berbaloi nak masak". Sebab makan sorang je ataupun berdua dengan kawan.

Itu jawapan aku sendiri kalau ditanya masa membujang dulu! :P

Namun, keadaannya berubah lepas aku kawen. Awal2 kawen dulu, aku kira nak buat staii bujang la... "makan kedai malam ni tau yang!". Tapi dapat pulak laki yang tak suka makan kat kedai.....ate, kena la awok masok tetiap haghi! Plus dia nak pi kerja pun nak bawak bekal. shuwit tak laki aku? 

Maka jadilah aku seorang isteri yang seimbanggg. opis dan dapur!! Oke, dah tahu meloatt kan? cerita pasal laki bini nih. Huhu

Bagi aku la...kalau buat kira2 kos masak sendiri untuk sorang makan atau bedua je....lebih jimat. Itu bagi orang yang nak berjimat la. Bagi yang banyak duit tu apadahallll kan? Tapi bukan masalah apadahall je...cara memasak kat kedai tu. Rasanya tak semua kot pentingkan semua tu...segala bahan perasa yang dia bubuh dalam masakan tu kadang tak ambik peduli pun. Dia tau masak dan hidangkan je. Untung kaut.

Macam aku kalau pi kedai makan suka order tomyam campur, kailan ikan masin dengan telo dadar. Pikir2 balik...eh, aku pun reti masak camtu, baik masak kat rumah je lagi banyak udang. hihi.... Itu pendapat aku je tapi kadang2 kalau dah penat sangat, ke kedai patani tu jugak tempat aku menyengkak!! hik


Hampehh!! aku baru belajar lukih! suka2 




16 comments:

  1. kbykan menu kt kdai tu kta pun bleh msk tp dek kepenatan blk kje tu yg jd pnghlng tuh. smpi rmh dh mlm.

    ReplyDelete
  2. makan kt kedai lagi sedap kot..hehehe

    ReplyDelete
  3. kelab bini bloger rini masak ayam kentucky ngan sup sayur jek..kih3

    ReplyDelete
  4. kat kedai tu oder sekali,makan sekali je..tapi kalau masak kat umah sekali masak boleh makan sampai malam kang..jimat!

    ReplyDelete
  5. atok dulu bini je masak kan ....tolong sesikit tu ade ler...tolong makan banyak

    ReplyDelete
  6. setakat sorg dua mkn mmg patut g kdai makan je.. *mcm saya.. hehehe.

    ReplyDelete
  7. huahua sshnye nk dpt laki ni...bertuah! wahhh ssh kn jd bini org...fiuhhh

    ReplyDelete
  8. haha ! as same like my sis la . kalo malas giler masak , sure ` sardin + telur . haha ! nsib abg ipr x cerewet . makn jer :)

    ReplyDelete
  9. mcm elin...bila dh kawin isnin - sabtu masak sendiri. ahad kite org selalu mkn lua.sebb ader jer aktiviti hari ahd tuh.. ;)

    kkdg sampai x tau menu apa nak mask lps tuh..

    ReplyDelete
  10. sbb saya tak bekerja, jadinya sabtu adlh hari makan luar / jln2. ahad hari mkn dgn suami pg, tghari, ptg & mlm. ^_-

    ReplyDelete
  11. waaaaaa
    kene amik port ni
    sebb x kawen lagi
    kekek

    nk biasekan diri masak sendiri gak ni
    heee
    suke ketungketangketungketang gak =]

    ReplyDelete
  12. kalau ayah iqa dia mmg xkan makan luar.macam mana pun xkan...pffttt.
    dia nak mak juga masak.
    ah,iqa pun sama.kalau sebulan dok hostel,keringgg je.tp sehari dok rumah,gemok terus.haha

    ReplyDelete
  13. hahaha.. comel je lukisan. mama cik tikah kata, kalau nk suami tak lari, kena pandai masak. hehehe..

    ReplyDelete
  14. menu sama ah bila order kat kedai tapi kita pun reti masak camtu yek?menu senang.mungkin persekitaran kot yang lain

    ReplyDelete

Nak komen? Haa..sila! sila! :D