6.11.11

asal usul lemang






Assalamualaikum. Selamat Hari Raya Aidiladha semua!!

Uit, sedapnya korang boleh makan ketupat dengan lemang kan di pagi raya ni! Aku makan nasi goreng je. Nak makan nasi lemak takde pulak jual. Lupa! hari raya. HEHE!

Tak sabarnya nak balik kampung tengahari ni, mujur dekat je sejam setengah dah boleh sampai. Tapi mungkin singgah rumah mak sedara aku dulu, dia buat kenduri korban. Lepas tu baru terus balik rumah mak. 

Tiap kali raya ayah aku akan bakar lemang tau. Weee sedapnya!! lama tak makan. Korang pernah tak makan lemang tepung? Ayah aku kalau bakar lemang mesti dia akan buat lemang tepung jugak sebab anak2 dia suka makan. Aku rasa korang yang belum pernah makan lemang tepung bila dah rasa mesti akan cakap sedap. Dah ramai cakap sedap! testimoninya adalah kawan2 yang datang rumah HAHA!

Cakap pasal lemang ni, korang nak tahu tak dari mana asal usulnya lemang tu? Sebelum ni aku tahu makan lemang je tapi tak penah ambik tahu asal usul dia. Meh aku nak share dengan korang yang belum tahu macam aku ni.



Crita nie aku dh check, xde dipostkn lg...tp maybe ade yg dh tau...  

alkisah t'sbt la kisah.....ia b'laku di zaman pemerintahan jepon ditanah melayu pada mase dulu....t'dpt la seorg jeneral jepon yg kejam b'nama hazigawa yamamoto....bliau amt t'knl dgn kezalimannya....namum beliau amt gemarkn pulut yg dimasak oleh penddk tanah melayu ketika itu....

pada 1 ari, disebuah rumah di kg telok kembang kemboja ada mengadakan knduri perkahwinan....oleh krn amat rndhnye taraf hidop rakyat ketika itu serta kesempitan hidop yg xdpt dibndung, maka tn umah yg dikenali sbg pak wardi digoyo hnye mnyajikn pulut shj utk dijamu kpd para tetamu...

tetapi, oleh krn hasat dengki sebuah pihak, maka Ahmad Al-majid tlh melaporkn bahawa tn umh t'sbt ada mnyajikan pulut kpd para tetamu...amt murka dan berang skali jeneral  hazigawa yamamoto krn beliau xdijmpt utk menikmati hidangan peberate beliau itu....maka b'gerak lah beliau b'sama2 18 tentere jepon yg ln...

pabila hampir smpi diumah pak wardi, kelam kabut la seluruh isi umah dan para tetamu t'sbt.....oleh krn pak wardi takut semua santapan yg disedikan kpd para tetamu dibawa oleh jeneral hazigawa yamamoto maka pak wardi mengambil keputusan utk menyorok pulut2 t'sbt...

pak wardi kemudiannya mengmbl buluh2 dn ingt mnyorok pulut2 t'sbt di dlmnye...oleh krn takut pulut t'sbt t'kene miang buluh, maka bulut t'sbt dilapik ngn daun pisang....tp pak wardi masih ragu2, krn pulut2 t'sbt masig kelihatan, beliau b'pkr sejenak..."kalo aku letak air msti nmpknye...baik aku sorok ngn santan..."kata beliau didlm htnya....maka beliau meletak santan didalm buluh yg t'dpt pulut2 t'sbt....

amt mngamuk dan berang skali apabila pulut yg diidamkan oleh jeneral hazigawa yamamoto tiada diumah t'sbt...malah pak wardi juga menafikanya....oleh krn t'lalu marah, maka jeneral hazigawa yamamoto mngambil timdakan utk m'bakar umah t'sbt....amt kecewa skali pak wardi....

kelihatan pak wardi menguis2 kesan kebakaran umahnya t'sbt...beliau m'cari2 isi2 umah yg masih elok, dn yg masih blh dipakai atau digunakan....tiba, pak wardi t'jmpa buluh yg mnyimpan pulut2 yg disorok beliau....

kemudian beliau mngopek buluh t'sbt, dn merasa pulut2 t'sbt yg dan berubah rupanya....skali...SODAP LA PULAK...





Aku pun tak pasti sahih ke tidak cerita ni. Macam direka2 je. Aku jumpa kat SINI! Logik tak korang rasa? 

9 comments:

  1. ada unsur logik sikit2 kat situ..kat tempat saya,lemang dibakar tepi balai bomba..:)

    ReplyDelete
  2. Selamat hari raya Idul adha sahabat....Ikut berkurban tidak...?

    ReplyDelete
  3. hahaha
    logik sikit la
    ekekekeke

    Selamat Hari Raya Aidiladha daripada Hans

    ReplyDelete
  4. wakaka.

    pelik tapi benar kot -_-"

    ReplyDelete
  5. Ternyata seperti in asal-usul lemangnya...selamat hari raya.Abu follow blog ini

    ReplyDelete
  6. assalam Niza


    salam aidil adha.

    meriah tak korban kat sana?

    ReplyDelete
  7. heee..yeke?;p

    salam aidiladha..

    pss : jemput join my GA! nt boleh dpt ole2 CAMERON..

    ReplyDelete
  8. huhu kalau beltu lemang ni baru lagi lah wujudnya... tak sampai seratus tahun pungggg..

    ReplyDelete
  9. tapi kekdahnya sorok dengansantan macam tak logik je... nak kene perah santan lak...dulu dah lah xde mesin kepala dan blender hehehe.

    ReplyDelete

Nak komen? Haa..sila! sila! :D