28.11.11

Ingat! tak boleh makan epal



Sebenarnya tajuk dia macam ni "Makan Epal Jangan Lebih 4 Biji Sehari" :D

Semua orang suka makan epal, betul? Sapa tak suka mungkin diatu tak betul. Hehehe! Nanti dulu.. Jangan marah dulu wahai bukan penggemar epal. Dengar dulu info yang aku cuba nak sampaikan ni :P

"Saranan perubatan agar makan sekurangnya sebijik epal setiap hari memang ada benarnya. Tapi, hati2..jangan makan lebih drpd sebijik! Sebab kajian telah menunjukkan bahawa makan lebih drpd sebijik epal sehari boleh mendatangkan risiko kerosakan gigi sama macam korang minum minuman bersoda."

Ada lagi ni:

"Makan sehingga 4 bijik epal sehari berisiko 4xganda utk mengalami kerosakan gigi jika dibandingkan dgn minuman berkarbonat. Juga mengandungi 4 sudu teh gula dalam beberapa jenis epal."

"Kajian yang melibatkan 1000 lelaki dan wanita ini mendapati...orang yang makan epal 3.7xganda lebih berisiko utk mengalami kerosakan dentin iaitu struktruk utama gigi. Sedangkan mereka yang minum minuman berkarbonat tidak memiliki risiko tambahan seperti itu"

Disarankan:

"Makan epal dgn susu ataupun sepotong keju. Ini kerana kalsium baik utk meneutralkan asid. Dan terus minum air lepas makan epal utk membersihkan kesan berbahaya."

Ooo gitu pulak dah. Tadi memang aku tengah makan epal sambil belek2 mingguan wanita. Tak sangka terbaca info ni pulak. 


I lebiu Samsung GSII sebab cantikkan gambar ni tanpa kena edit. Co cuwit. *bluwekkk* Pelik. Tempat terang tapi background jadi itam. Magik nyo! Hehe..aku yang tak reti dunia potogerafi.




Aku dah kekoh epal ni dulu baru teringat nak snap dia. Napok dok lube belake nu?

19 comments:

  1. pernah pi cek gigi doktor tu kata
    epel ijau memang tak elok makan..
    rosak gigi..
    sebab masam tu..
    epal yang manis2 boleh kot rasanya..:)

    ReplyDelete
  2. suka makan epal hijau..tapi malas kupas...so, moral nya, x makan buah...heheh

    ReplyDelete
  3. selalu makan epal ijau je tapi keras terus tak nak makan epal lagi...:)

    ReplyDelete
  4. nice info.. tq...

    tapi kalau ada kolestrol disarankan makan epal hijua banyak2.. cemane 2???

    ReplyDelete
  5. Memang amalkan makan epal ijau kat opis...tapi bila dah makan tu teralit pulak...sampai berbijik2..hehehhe..ok kot...

    ReplyDelete
  6. mcm tu pulok.. huhuhu tak sngka.. tq for d info k..=)

    jom tgk kejap aja.=)

    http://lolz-l.blogspot.com/2011/11/simple-word.html

    ReplyDelete
  7. nih info pasal epal atau sammmsunggggggggg??dusshhh** :)

    ReplyDelete
  8. saya pun suka makan epal dan tak penah terfikir benda2 camni.

    Thanks for sharing this, ye adik.

    ReplyDelete
  9. sokong elin!!
    eeeiii jelez nak sgs !! ;p

    ReplyDelete
  10. wahh..henpon canggih tuuu..lawa snap..akk jarang mkn epel, ske makan pisang kaki..kih3 :)

    ReplyDelete
  11. Nice info . Tapi syada tak suka makan epal , Hihi

    ReplyDelete
  12. peh. macamtu rupenye. ad jgk kburukan epal ni

    ReplyDelete
  13. sy x suka epal..hehe

    siyez er x edit pic tu??

    ReplyDelete
  14. Info bagus... tq

    Suka minum jus epal je....

    ReplyDelete
  15. pergh..!!! apa pown tak boleh..~
    hehehehe.. nice info

    ReplyDelete
  16. aah la gambar tu cantik sangat ingak cedok kat google tapi.. saya pun tak betul sebab saya tak suka makan epal.. saya suka buahan tempatan..

    ReplyDelete
  17. good info sis... salam perkenalan...

    ReplyDelete
  18. suka makan epal tapii..malas nak gigit keras...

    ReplyDelete

Nak komen? Haa..sila! sila! :D