24.12.11

Aku punya AYAH yang.........

Cerita ni panjang. Cerita betul tentang AYAH aku sendiri. Kalau sudi bacalah..... entry ni khas untuk AYAH aku!



Korang masih ada ayah? Korang sayang ayah tak? Korang pernah menangis untuk ayah? 

Menangis ketika ayah masih hidup, masih bernyawa, masih kuat, masih boleh makan, masih boleh tersenyum, masih boleh berjenaka dan banyak lagi..... masih boleh bersama kita.

Menangis bila terkenangkan pengorbanan ayah suatu ketika dulu tatkala hidup dalam keperitan, kesusahan, kemiskinan.......

- kerja kuat siang malam untuk bayar yuran sekolah anak.
- sanggup berlapar demi anak sebab tak cukup makan.
- berhutang beli barang dapur di kedai.
- turut kehendak anak sedangkan tak mampu, namun cuba sedaya yang boleh.
- berkorban segala-galanya demi anak

.......dan banyak lagi pengorbanan ayah yang kita tak nampak.

Kita bercakap soal ayah di sini. Tak kiralah samada korang panggil abah, apak, bak, papa atau apa saja. Dan aku panggil AYAH.

Aku punya AYAH yang sangat baik!!

Sudah tentu aku masih ada ayah. Aku sayang sayang sayang teramat sayangkan ayah. Dan aku selalu menangis untuk ayah tapi bukan di depan ayah... setiap kali fikiran aku terarah kepada ayah hati pasti sayu dan air mata pasti bergenang tak kira dimana pun aku ada.

Banyaknya pengorbanan ayah untuk aku. Tapi kesusahan dan kemiskinan tu kian berlalu sikit demi sikit dari hidup kami selepas aku dapat kerja tetap. Keadaan makin berubah. Alhamdulillah. Berkat doa ayah.

Sebagai anak aku tak terlepas melakukan salah dan silap terhadap ayah. Aku pernah ingkar dengan arahan ayah. Aku pernah melawan cakap ayah. Aku masih budak-budak waktu itu. Aku degil.

Tapi ayah sentiasa bersabar dan berlembut dengan aku. Ayah suka berlawak. Dari dulu hingga kini tak pernah berubah. Lawak ayah buat aku ketawa, suka. Ayah tetap sama macam dulu.

Aku tahu ayah sayangkan aku. Lama dulu 5 tahun lepas... aku bawak motor setiap kali balik kampung dari Penang ke Kedah. Tahun 2004 hingga 2005 aku berulang balik kampung dengan motor. Tabiat aku, setiap kali hujan aku tak akan singgah tepi highway untuk pakai baju hujan. Tak tahu kenapa. Bila sampai rumah dah tentu keadaan aku basah kuyup, beg semua basah. Aku tak kesah pun semua tu. Basah je pun bukannya sakit. Tapi ayah kesah.

Masa tu tahun 2006, aku tengah belajar kat Pusat Pendidikan Wilayah 6 Briged, Sungai Petani. Aku belajar balik selama setahun untuk ulangi peperiksaan SPM untuk kali ke2 dalam hidup aku. Permintaan ayah. Aku turut. Walaupun aku dah terlampau 'besar' dan boleh buat keputusan sendiri pun sebab umur aku dah 25 tahun masa tu. Tapi aku turutkan jugak.... 2A 3B 1C 2D je aku dapat. Hasil dari kerahan otak aku yang dah liat! Ayah senyum aku senyum.

Secara mengejut. Masa aku tengah study dalam kelas ayah telefon dan suruh aku datang ke used car pekan Sungai Petani. Waktu rehat tengahari aku ajak kawan temankan. Sampai sana ayah tanya aku samada suka ke tidak kereta yang ayah pilih tu? Aku cuma angguk. Masih terkejut.

Ayah suruh aku sign surat perjanjian jual beli kereta. Ayah letak nama aku! Kereta tu nama aku bukan nama ayah.

Ayah tebang dan JUAL  kayu getah yang ada kat kebun ayah. Hanya jual kayu getah, tanah tetap milik ayah. Dan ayah belikan aku kereta. Iswara Aeroback tahun 1996. Kereta terpakai. Tapi kereta jugak kan? Cash RM11k. Mahal. Salesman tu 'kencing' ayah kot. Tapi mungkin tak, ayah bawak Paksu sekali masa nak beli kereta tu sebab Paksu mungkin lebih 'tahu' dari ayah.

Ayah belikan aku kereta hasil dari jual pokok getah. Untuk mudahkan aku balik kampung dan tak basah kuyup lagi bila sampai depan pintu rumah. T________T

Kehidupan kami sekarang sangat-sangat berubah. Ayah punya banyak tanah. Ayah punya banyak kebun getah... ayah ada dusun buah. Ayah dah mampu upah orang menoreh di kebun getah ayah. Berkat doa dan kerja keras ayah.

Sekarang ayah tak macam dulu dah..... dulu ayah suka buat kerja. Ayah tak pernah duduk diam. Kalau tak ke kebun ayah tetap ambil cangkul dan cangkul rumput belakang rumah. Itu ayah aku.

Kini, ayah dah 67 tahun. Ayah dah tak segagah dulu. Ayah makin kurus. Badan ayah makin kecik tak besar macam dulu. Ayah makin kerap tak sihat. Selera makan ayah dah kurang. Muka ayah makin cengkung. Dan aku makin hari makin risaukan ayah. Hanya mampu berdoa, berbuat baik, cuba membahagiakan, dan berbakti kepada ayah. T______________T



"Ya Allah, berikanlah ayah kesihatan yang baik, panjangkanlah umur ayah. Bahagiakanlah ayah di dunia dan juga di akhirat...Amin"



p/s: 23/12/2011 - Tergerak hati nak buat entry pasal ayah. Sebab masa otw balik Kulim tadi tiba2 teringat ayah sangat2 padahal kan baru je tadi kat kampung dan jumpa, sembang dengan ayah. Oh, hati ni sangat sensitif pasal ayah. Airmata akan sentiasa berderai bila teringat ayah. Mohon doakan ayah saya agar kesihatan ayah tak terganggu dan menjalani hari tuanya dengan sihat ;(

13 comments:

  1. sedih..

    ayah kita pun macam tu..

    nampak dia sayang kita...

    huhu

    semoga ayah kita semua sihat2 selalu menjalani hari tua mereka..

    amin

    ReplyDelete
  2. sedih . . tp iza xpnh dpt kasih syg ayh kandung. . mak bcerai ngn ayh msa iza lom lahir. . hdup tnpa ayah smpai usia 8 thn . dpt ayh tiri tp hidup tersiksa . nk kawin baru cari ayh kandung tp x mesra. . akhir sekali Allah kurniakan ayah mertua yg sangat baik dan berjasa . . saya syg ayah mertua saya . hehe

    ReplyDelete
  3. Saya juga punya abah,
    sayang abah tak pernah pudar,
    tapi dalam tawa terkadang kita
    lupa~~


    Latest Post:
    Memang sudah ditakdirkan untuk sementara.

    ReplyDelete
  4. entry ni.. menginatkan aku tentang arwah ayah.. sedih bila mengenangkannya.. hargailah sementara masih ada..

    ReplyDelete
  5. sedih

    saya pun sayang abah jugak....

    rase nak balik skang ni jumpe abah...tapi jauh...ermm

    ReplyDelete
  6. Semoga ayah selalu diberikan kesehatan ya Allah :D

    Cucuhermawan.com

    ReplyDelete
  7. tacing story..sebak baca kisah ayah hang niza..moga dia sihat selalu..akak plak, mak yang sakit..ayah alhamdulillah sihat walo umo dah 64..nasib masing2..banyak pengorbanan mereka pada kita.

    ReplyDelete
  8. Ayah mano yg tak syg anak kn

    ReplyDelete
  9. sayunya entry ni..abah yna dah tak ada..
    semoga ayah akak diberi kesihatan yang baik dan dipanjangkan umur hendaknya..aamin..

    ReplyDelete

Nak komen? Haa..sila! sila! :D