14.12.11

Apa sebab asyik lupa je?




Suka makan kepala ikan? *tetiba...pehal?? Oh...itu selalu dikaitkan orang dengan punca penyakit lupa. Betul? Tapi kenapa mesti kepala ikan? Kenapa tak kepala sotong? kepala ketam? Kepala gajah??

Kepala hotak hang!! Uik, kasarnya bunyi bang! Itu pun biasa dah dengar. Gaduh dengan kawan. Biasa orang kedah la. Sapa orang kedah angkat tangan?? Aku orang SIKney oke! Dan2 tak mengaku. huk3

Huiii.. kalau boleh makan kari kepala ikan. Peluh masuk pinggan pun tak sedar dah. Tapi itulah yang menjadi kebiasaan yang selalu orang akan kaitkan bila kita sering "lupa". Penyakit lupa ni sering dialami oleh semua orang tak kira tua ke muda ke. 

"Hang ni keja dok lupa ja...makan semut banyak sangat kot!" Itu satu lagi yang sangat sinonim dengan penyakit lupa. Memang orang akan sebut "semut". Kesian semut kan. Dahla rajin pantang nampak sisa makanan nak je diangkutnya berderet2. Tak letih ka keja dok merayap ja? *Pulak! 

Kita tak boleh makan makanan yang ada semut sebab semut ada sejenis bahan kimia yang boleh melemahkan daya ingatan kita. 

Makan berlebihan pun tak boleh jugak. Amalkan makan sebelum lapar, dan berhenti sebelum kenyang. Mudah je kan? Itu cara untuk elakkan kita makan secara berlebihan.

Makan organ2 dalaman macam hati. limpa, jantung, perut, paru pun dikaitkan dengan lupa. Amboii...kemainkan, mentang2 semua boleh makan, halal pulak nak je bedal kesemuanya masuk perut.

Jadi, elakkan perkara merah di atas... ye. Babai.



6 comments:

  1. Ooo..selalu cek tibai semua, kena kurang kan la noo...

    Terima kasih la dok habaq mai nasihat nih...

    ReplyDelete
  2. nasib baik bukan kepala udang :p lalallalala~

    ReplyDelete
  3. yang orang tak bagi makan sangat tu la yang kita nak makan..hehehe

    ReplyDelete
  4. kalau mkn ikan tak suke bahagian kepala sebab tak reti nk mkn mcmne...amik isi je...tgk ade org siap sedut2 lagi kepala ikan ....hukhuk

    ReplyDelete
  5. azzah memang tak makan kepala ikan.ntah,rasa geli kot sebab mesti akan ada mata ikan.

    ReplyDelete
  6. semua makanan untuk lupa tu azza tak suka makan dan tak ingin nak makan, even epal hijau pun aza tak suka, jangan epal hijau, merah pun tak suka. huhu. tapi lupa jugak, sbb azza tak pernah berenti belajar sampai master, memori otak azza dah penuh, lagipun duk asrama tak de sama nak jaga makan azza. kalau duduk rumah, mama azza selalu ingatkan makan madu, kurma dan kismis. rindu mama saya. dia baik sangat..

    ReplyDelete

Nak komen? Haa..sila! sila! :D