7.1.12

Bisul di bontot!





Assalamualaikum,

Dah lama tak kena bisul. Tapi bila sekali kena, memang tak selesa di buatnya. Lagi2 bila bisul tu tumbuh kat punggung. Adoi...punya seksa nak duduk. Nak duduk harus berlapikkan bantal. Special punya!

Tok-tok dulu selalu pesan, jangan duduk atas bantal nanti tumbuh bisul. Relevan tak? Tapi masa kecik2 dulu memang percaya bulat2. Bila dah besar sikit baru paham. Ugutan semata sebab bantal kan tempat letak kepala je jadi tak elok la letak punggung. Haih!

Bila malam kan bisul tu berdenyut2 sakit tau. Seperti yang jadi kat aku sekarang. Jadi, aku nak bagi beberapa petua untuk meredakan atau mengecutkan bisul tu. Caranya adalah dengan: 

[1] Tampalkan ubi keledek yang telah ditumbuk pada bisul.
[2] Asahkan kulit mempelam pada pasu dan sapukan pada bisul.
[3] Tampalkan bawang merah yang telah ditumbuk.
[4] Jika bisul diperingkat serius tampalkan bunga rumput.

Untuk mencegah dari ditumbuhi bisul pulak, cuba banyakkan makan makanan yang dapat membersihkan darah seperti karot, tomato, sayuran hijau, buah-buahan dan makanan yang mengandungi vitamin C.

Mekasih, babai :)


19 comments:

  1. imagine tang mana bisoi membiak..haha

    Jom jelajah sini:-
    asben ku mesti bergaji 00000.00

    ReplyDelete
  2. mengandung kot...
    orang mengandung mudah tumbuh bisul..

    ReplyDelete
  3. huhuhuhuhu paham2 perasaan tu...acehhh k.diana pnya komen....;p

    ReplyDelete
  4. x pena naik bisul...
    xmo lh naik..mcm seksa ja

    ReplyDelete
  5. aah..sokong kata kak diana..ngandung kot tapi knpa azzah x ada bisul kat situ pun bila ngandung..:)

    ReplyDelete
  6. dulu masa kecik2 je ada bisul ~
    :p

    ReplyDelete
  7. bunga rumput yg mana..kemuncut tu ke..adoii, cucuk bisoi mmg pecah..puaihh :)

    ReplyDelete
  8. alhamdulillah..stakat ni sy xpernah kena bisul..bleh cube petua2 tu..

    ReplyDelete
  9. kena dah tang buntot...mc 2 hari x g keje... bila dah pecah auww lega.bila dia tengah menegang..sakit nak isis nanah tu..ieii ngeriiii...

    ReplyDelete
  10. petua yang bagus nie boleh praktik kan.. aida tak pernah lagi kena bisul..kena jerawat tak ada mata pernah la..sakit oo. hehe

    ReplyDelete
  11. sakitnya bisul...!


    kt montot plak tu..

    meh nk tlg pecahkan..

    ReplyDelete
  12. lily pernah alaminye..
    memang sakit..
    moga cepat sembuh ye..

    ReplyDelete
  13. wahhhh ada penawar la . tapi dah lama tak kena . hihihii

    ReplyDelete
  14. pedihnyeer.. huhu. kalau kene kat L menerap jerlaa jawapnya.. huu

    jom baca sekejap =)
    http://lolz-l.blogspot.com/2012/01/iman-kita.html

    ReplyDelete
  15. pedihnyeer.. huhu. kalau kene kat L menerap jerlaa jawapnya.. huu

    jom baca sekejap =)
    http://lolz-l.blogspot.com/2012/01/iman-kita.html

    ReplyDelete
  16. pedihnyeer.. huhu. kalau kene kat L menerap jerlaa jawapnya.. huu

    jom baca sekejap =)
    http://lolz-l.blogspot.com/2012/01/iman-kita.html

    ReplyDelete
  17. sakit ooo kena bisul ni... pegi klinik jer.. nanti doktor bagi sejarum... lain kali tak tumbuh lagi dah...

    ReplyDelete

Nak komen? Haa..sila! sila! :D