27.1.12

Sejarah jangan di biarkan berulang




Salam jumaat. Ada 2, 3 perkara yang buat aku agak panas dalam hati sejak 2, 3 hari ni. Terus terang, aku susah nak 'buka mulut' nak marah2 orang. Cukup lah orang tu sendiri sedar dan tahu cara 'berbahasa' yang betul dengan orang lain.

Nak kata aku ni berat mulut pun ya jugak. Tapi ada juga tegur secara berkias. Tapi susah la pulak depa nak paham kalau berkias2 gitu. Nak tegur terang2, jenis cepat ambik hati pastu takmo kawan, pulak! Dan aku terlebih sangat menjaga hati orang sedangkan hati sendiri??

Pernah terjadi dulu di zaman gadis remaja. Tercetus satu perbalahan yang amat dasyat saya kira dalam hidup saya. Eh, pehal tetiba aku ber'saya plak ni...laju je taip! ehehe.. 

Oke sambung...Perbalahan dengan kawan2 sebilik. Bilik yang ada banyak bilik, panjang biliknya. Akibat lama sangat memendam sesuatu yang sebelumnya aku buat taktau je kat hangpa. Tapi hangpa terus pijak lumat2 tudung aku. Dan bila darah dah masuk sampai ke lubang hidung...apa yang ada dekat dengan aku masa tu habis aku baling, aku tolak, aku hempas!!! 

Dan segala maknek dalam dada, aku keluarkan dengan muka dan mata yang merah menyala. Dah macam kena rasuk hantu. Sampai budak2 laki dari bilik belakang berlari2 keluar pegi panjat pagar nak tahu apa jadi...bising2 riuh kat bilik pompuan. Busy body jugak budak2 laki nih! Haha.. sejarah betoi! 

Semuanya gara2 tak tahu menghormati, tak pandai berbahasa dan terlebih dalam berbahasa. Aku jenis simple. Orang hormat cara aku, aku berlebih2 akan hormat cara orang. Aku hormat cara orang, orang kena la hormat cara aku jugak. Masing2 punya cara punya pendirian kan, asal tak melebihi batas sudah la. Apa yang susah sangat nak hormat cara orang ni?? Tak paham!!




#Dulu suka karok lagu [sejarah mungkin berulang = newboyz] penuh perasaang bawak lagu tu, terasa kejiwangannya!

9 comments:

  1. sis knp ni?sape yg sakit kan hati sis?

    ReplyDelete
  2. nyanyi lagu tu kena buat suara sengau..
    baru berperasaan..heheheh

    ReplyDelete
  3. sejarah jgn di biarkn berulang dan jgn di biar ia menghantui diri.btul x kak? :)

    ReplyDelete
  4. waaa.. ko pun ada keturunan Hulk gak ek.

    ReplyDelete
  5. sabaq na...tapi kami tak reti marah sampai macam tu...dgn adik besa la..hak2..

    ReplyDelete
  6. dalam life ni kita akan jumpa org macam ni..

    ReplyDelete
  7. harap sejarah tu takkan berulang banyak kali..

    ReplyDelete
  8. pe cite ni kak niza... ce citer ce citer...

    ReplyDelete

Nak komen? Haa..sila! sila! :D