5.2.12

Salah bantal ke salah tidur?




Kenapa bila sakit leher je orang akan kata... tidur salah bantal la tu? Kenapa tak kata..salah tidur je. Tapi yang betulnya salah tidurlah kan? Entah tak paham jugak aku. Tapi itulah yang aku tengah rasa. Sebenarnya, minggu lepas dah kena... dah makin baik tapi semalam aku tertidur berlapikkan bantal tebal dan keras. 

Bila nak bangun je pagi tadi..Ya Allah, siksanya. Sakit. Nak mengadap blog pun tak boleh, tak selesa. Kepala terteleng2. Korang penah kena? Aku dah 2x, nak serik la kalau boleh...takmo kena dah!


Tapi sakit leher ni tak tentu jugak, kadang2 walaupun masa kita nak tidur, kepala kita dalam posisi yang betul dah tapi itu tak menjamin yang bila kita bangun pun dalam keadaan yang sama kan? Sebab posisi tidur kita boleh berubah tanpa kita sedar. Lagi2 yang tidur buaihh tu. 

Tapi ada caranya nak atasi masalah ni...boleh urut. Tapi bagi aku, urutan ni kena berturut2. Kalau sekali je tak jadi, sakitnya masih sama.

Apapun, lebih baik mencegah dari mengatasi kan? Untuk mencegah, elok biasakan tidur tanpa bantal. Sebab tidur tanpa menggunakan bantal akan membuatkan tulang leher kita menjadi lebih lurus.

Juga baik untuk melancarkan aliran darah dari jantung ke otak dan aliran saraf menjadi lebih baik sebab takda tekukan bantal di kepala.

Aku biasa tidur dengan bantal nipis dan lembut. Tak boleh tidur bantal keras2, bila bangun je kepala pun rasa macam keras dekung jugak.

Info tu aku dapat dari dalam buku, bukan aku reka2 tau.

Selamat malam ;)


12 comments:

  1. selalu gak bangun pg2 sakit leher
    tido tak berbantal

    huhu

    ReplyDelete
  2. akak kena sakit leher tu kadang2 takpe la.saye kejang kaki tu aduhai,rase macam nak terputus urat kaki.tahan saje lah air mate tu kadang2..sakit melampau..

    ape pun,slamat tidur ye..

    ReplyDelete
  3. @Lea Isnawi; Haaa, kan!

    @Fik: Dah kenapa macam orang mengandung plak hang ni fik, kaki kejang malam2...hehe

    ReplyDelete
  4. dulu mmng slalu jadi..sakit yg amat..huhu.. skrg tido ngn bntal nipis ja..^__^

    ReplyDelete
  5. sy kna tidur bntl yg nipis tpi gbu ja..kdg2 kalau salh tidur..skit tengkuk taktaw la nak kta cmna.truk sgt...3 hri bru elok..

    sambut Maulidur Rasul sana sini tapi bila Valentine Day berkepit dengan pakwemakwe sana sini..apekebende?
    http://pulsowanie.blogspot.com/2012/02/sambut-maulidur-rasul-tapi-sambut.html

    ReplyDelete
  6. kesian akak lenguh2.. huhu. L ni lenguh habis satu badan.. huuu

    jom baca sebentar jep..
    http://lolz-l.blogspot.com/2012/02/sila-baca.html

    ReplyDelete
  7. salah tdoq lettew..syok sangat layan mimpi sampai terteliang pala..hehe

    ReplyDelete
  8. comeynya kucin hiang..akk penah kena dulu2..siap gi klinik,hoho..mcm2 mak suh buat..suh jemuk bantai la..lepas g klinik baru baik..alhamdulillah..seksa kan

    ReplyDelete
  9. tak tahu lah kak.dulu zaman skolah asrama lagi kerap.tak tau pulak mengandung mase tu.wahahahaha..tapi memang buncit pon zaman kanak2 dulu.

    ReplyDelete
  10. tak tahu lah kak.dulu zaman skolah asrama lagi kerap.tak tau pulak mengandung mase tu.wahahahaha..tapi memang buncit pon zaman kanak2 dulu.

    ReplyDelete
  11. mmg seksa..tp kalo tgh saket xyah pkai bantal ah ubatnye...

    ReplyDelete
  12. jarang kena..tapi kalau kena pun sehari lepas tu lega mla..

    ReplyDelete

Nak komen? Haa..sila! sila! :D