20.3.12

Sambungan dari....



entri ini ye! Kalau dah memang namanya bukan rezeki kita ke arah tu... makanya, buat macam mana pun tetap takkan dapat. Yedak? Minggu yang sepatutnya aku kena pi temuduga tu telah dihalang oleh dua insiden yang memang tak sangkalah akan terjadi. Tapi, aku tak pulak rasa menyesal ke, rugi ke, sayangnyaaaa ke...bila tak dapat pi temuduga tu. Sikit pun tak! 

Padahal, sebelumnya beriya aku nak pi. Entahlahhh... Mungkin juga selepas berlaku dua insiden tu aku fikir masak-masak secara positif. Mungkin bukan rezeki aku dan aku yakin Allah Taala dah tetapkan keja lain yang lebih sesuai dengan diri aku, sebab seminggu sebelum aku nak ke temuduga tu.. Aku demam, takleh bangun! Demam teruk. Padahal aku susah betol nak dapat demam nih. Tapi biasalah... bagi kita atau bagi sapa-sapa yang susah nak demam ni yang setahun sekali pun belum tentu tu.. tapi bila sekali demam memang teruk lah kan. Semua tu jugak Allah yang tentukan.... ujian.

3, 4 hari lah jugak aku terbaring je. Hari ke 5, 6 camtu aku rasa macam dah nak sihat sikit. Aku pikir mungkin aku boleh pi kot temuduga tu. Tapi... dalam masa yang sama, kakak aku dan satu-satunya kakak aku tu dah sampai due nak bersalin anak sulung. Aku pun macam serba salah jugak.. kalau kakak aku bersalin, patut ke aku pi? Dah la nak sambut anak sedara yang pertama tu dan cucu pertama mak ayah. Dah timbul rasa serba salah kat situ. Takpalah, tengok dulu keadaan cemana nanti.

Esok malamnya, kakak aku dah ada tanda-tanda nak bersalin. Diorang pi hospital tapi aku tak ikut.. tunggu kat umah je, jaga adik-adik. Petangnya mak balik dan bawak berita buruk.... balik nak siapkan tempat untuk sambut jenazah....cucu pertama! Sebab apa... ada dalam entri [ni].

Itulah sebabnya aku tak pi temuduga tu dan lepas tu aku jaga kakak aku dengan mak siang malam, makan minum dia dan apa yang dia perlukan dan yang lebih penting emosi dia yang kehilangan anak yang dikandung selama 9 bulan.

Aku lupakan terus pasal temuduga tu dan macam yang aku cakap tadi... aku tak pulak rasa menyesal ke, rugi ke apa... sebab semuanya dah di tentukan Allah. Dan sekarang aku ada kerja tetap dan lebih baik lagi... dapat berbakti kepada agama, bangsa dan negara. Yeahhhhh!

#Terima kasih kepada semua yang teka. :D

14 comments:

  1. takziah pada keluarga kakak..sekarang kakak memang memerlukan sokongan moral dari keluarga untuk bangun dan tabah menghadapi ujian ini.

    ReplyDelete
  2. Eh, tp skg keje awak lagi hebatkan? Heheheh...

    ReplyDelete
  3. memang dh bukan rezeki kak niza kan
    kita hanya mampu merancang

    ReplyDelete
  4. wah...kalo x, terbang memanjang laa kakak kite ni...

    twitter, misssenget..add la..! ;)

    ReplyDelete
  5. wah..cerita yg ada pelbagai rasa!

    nyata..perancangan Allah lebih baik.

    ReplyDelete
  6. Semuanya ...adalah pembeianNya. Dia Maha Mengetahui..
    taksziah buat keluarga kakak ...
    Jap lagi nak baca entri tu
    http://hanifidrus.blogspot.com

    ReplyDelete
  7. tak sangka pulak macam tu story di sebaliknya..semuga kakak niza tabah, Insya Allah tadi dengar ceramah ustat don, dia kata anak kecil itu akan pimpin ibubapanya ke syurga kelak, wallahualam..untung orang ada anak..tetiba rasa sayu plok..namun tahniah niza, Tuhan bagi yang terpaling baik utk niza sekarang :)

    ReplyDelete
  8. sekali kecundang, lebih byk lg rejeki tuhan leh kasi kan...pecaya je dgn rejekiNya...

    ReplyDelete
  9. ala ruginye tak stalk entri2 akak dulu2..kalo tak sure saye leh komen ala entri kt post before ni..siap teka dengan tepat lg.haha..

    anyway takziah ye.sori saye baru tahu

    ReplyDelete
  10. takpe,mgkn ada hikmah yang tersembnyi tu sis..

    ~doakan sis punya pekerjaan n ANAK^^ amin3

    ReplyDelete
  11. rileks.chill...ada lagi yang menanti lepas ni...cuma belum masaa lagi... :)

    ReplyDelete
  12. Dugaan Allah swt.. apa yang penting kita kena terus berdoa padaNYA..

    pada Niza tabahkan Hati... mkn ubat moga cepat semboh... (ni nurse yg kata bkn sy kata) sbb sy pon jenis susah mkn ubat...

    ReplyDelete
  13. huuu..sedihnya.. baby tu dah jadi ahli syurga nyway..:)
    kan..akak dah dapat kerja yang lg baik lg sekarang..

    ReplyDelete

Nak komen? Haa..sila! sila! :D