15.5.12

Aku petik ayat: Dr Zubaidi Hj Ahmad


Kenapa seorang lelaki sukar menerima nasihat dari seorang isteri? Jawapannya kerana ia datang dari seorang perempuan asing yang dikahwini.

Kenapa seorang lelaki boleh mendengar kata-kata ibunya? Kerana ia datang dari seorang perempuan yang dihormati dan mempunyai kemuliaan dan bercakap dgn penuh kasih sayang. 

Jadilah isteri yang menasihati suami seperti seorang ibu menasihati anaknya dengan kasih sayang, tidak pernah jemu dan sentiasa mengharap yang terbaik.

Batu yg keras akan lekuk bila selalu dititikkan titisan air hujan.


15 comments:

  1. Suami isteri memang patut menasihati antara satu sama lain.

    ReplyDelete
  2. mendalamnya maksud.. isteri kan tulang belakang suami.. kejayaan suami kejayaan isteri juga.. same² menegurkan.. barulah rumah tangga harmoni...

    ReplyDelete
  3. ada pepatah mengatakan sedangkan lidah lagi tergigit..nak harmoni sebuah rumahtangga kenalah saling menasihat secara lembut dan berhemah...:)

    ReplyDelete
  4. nak nasihat suami kena ada teknik..layan mesti baik, ckp berdua je dan ckp lembut2. Sblm tu doa la bg suami mudah terima.

    kdg2 dia mcm takmo terima, tapi dlm diam dia ikut nasihat kita. ^_^

    ReplyDelete
  5. power ayat tu,nak menasihati dengan kelembutan pasti bisa mencairkan hati yang keras membeku..

    slmt mlm kak^^

    ReplyDelete
  6. sebelum nasihat dia kena kasik puji2 dulu kot..then baru dia nak dengar apa isteri dia cakap..hehe

    ReplyDelete
  7. yeah betul tu kakak.tapi aku harapkan yang terbaikla, aku harap leh jadi suami yg baik dan kurangkan sikap ego aku nanti

    p/s : kak apsal ko pandang aku macamtu..aku ni gemuruh kahkahkah *tgk header

    ReplyDelete
  8. siapa lelaki yg sukar utk menerima nasihat tu??saya x pon hehe

    ReplyDelete
  9. Aku selalu kena ngan isteri OK ajer...hehehehe
    Meaning kalau kena marah aku kena ikut cakap dia!!

    ReplyDelete
  10. setuju...suami isteri kene saling tegur menegur...

    ReplyDelete
  11. nak suami! haha nak nak *gatai

    ReplyDelete
  12. alamak! isteri seperti mak? habis lar camni.. kena bletiaq stiap hari.. huuu

    ReplyDelete

Nak komen? Haa..sila! sila! :D