31.5.13

Masalah

Bukan masalah negara tapi nak cerita sikit pasal masalah saya. Masalah saya yang jenis cepat atau mudah merasa 'loya' dengan perangai atau sikap seseorang. Seseorang tu boleh jadi kawan saya, sedara mara saya atau boleh juga orang-orang di sekeliling saya.

Saya bagi contoh satu je la ye. Saya dan kawan-kawan keluar makan tengahari kat tempat public. Mesti la time hari bekerja kan. Kalau hari bekerja mestilah pakai uniform. Bila pakai uniform, semua orang akan tahu kita dari jabatan mana. Kalau uniform macam saya ni terang-terang orang memang tau kerja apa. 

Tapi saya bukan nak cakap pasal uniform yang saya pakai, tapi pasal 'sikap dan etika' semasa di tempat awam apabila kita berpakaian uniform. Kawan-kawan kita ni sedia maklum la kan..ada berbagai jenis fe'el dia. Ada yang jenis.. ahhh, lantak aku la. orang nak pandang2 apahal? ada masalah?

Kalau pada saya..Ya, memang hang bermasalah! Sebab kalau kita pakai pakaian awam, takpa.. tunjuklah perangai tak elok macam mana pun orang tak heran sangatttt. Tapi kalau dah pakai uniform bila kita berada di tempat awam, orang akan nampak 'buruknya' sikap kita terus ke uniform kita pun kena tempiasnya jugak. Orang pun akan fikir yang bukan-bukan pasal jabatan kita kerjaya kita. Jadi lebih elok lebih bagus kalau kita tunjukkan sikap yang baik. Perangai yang baik.  Ibarat macam.. uniform kita tu melambangkan visi, misi dan prinsip organisasi sesebuah jabatan. 

Kalau boleh, kita bila berpakaian uniform biarlah sampai orang yang pandang kita berasa tertarik dengan kerja kita. Jadi kita kenalah jaga sikap dan etika kita baru orang hormat. Ini kalau cakap pun melulu tak pandang orang sekeliling dengan suara yang kuat, ketawa pun kuat. Ingat orang nak respect kita ke? Orang meluat lagi ada kot. Kalau muka kita memang dah jenis tak reti nak malu takpa, sekurang-kurangnya jagalah nama baik jabatan/majikan kita. 

Saya kalau berhadapan dengan orang yang macam ni, memang jadi masalah buat saya. Tegur tetap tegur. Sekali je kot tegur. Nak tegur banyak kali tu tak perlu kot sebab taraf dah mak bapak orang. Nak dengar ke taknak, terpulanglah. Masing-masing dah gedobok lonjong. Kalau budak-budak senang la sikit nak tarbiah kan. Pulas telinga ke cubit perut ke. Reti la dia takut tapi kalau dah tua-tua pun tak sedar?? Macam mana?

Pening pikir!

27.5.13

Kembali



Assalamualaikum. Hai semua. 


Terasa lama sungguh tak update. Walopun tak update, saya rajin jugak tau jenguk blog ni bila ada masa lapang sikit. Tapi sekadar jenguk je la. 

Sekarang baru la boleh tarik nafas panjang-panjang sikit. Saat-saat genting tu makin lama makin kurang. Alhamdulillah. Setiap pemberian rezeki yang Allah berikan kadang-kadang perlukan pengorbanan masa, tenaga dan jiwa kita. Terfikir...ada betulnya. Macam orang kata, bersusah-susah dulu, senang tu ada kemudian hari. In syaa Allah.

Bila kita makin menapak ke atas, makin bertambah jugak tanggungjawab yang perlu kita pikul seiring. Kadang kala kita perlu dan terpaksa berikan lebih lagi dari sepatutnya. Tapi tak apa, yang lebih itu kita ambik sebagai pelajaran baru dan bekalan hari mendatang. Supaya kita tak kekok bila menempuh hari tersebut. 

Tak gitu :)

P/s: Cerita pasal jiwa patriotik tu nanti lapang betul-betul saya sambung ok. Terima kasih, sudi membaca :)