26.4.15

Tuan Kucing

Akhirnya cari blog juga untuk lepaskan perasaan. Nak lepaskan apa yang terbuku dalam hati ni kat Facebook rasa macam tak sesuai, malu bila kawan-kawan baca. Kalau kat Twitter macam tak puas pulak sebab tak boleh nak bebel panjang-panjang. Akhirnya, patah balik kat blog jugak. Sadis betul riwayat hidup blog ni.

Kisahnya, dah lama saya bersabar dengan jiran sebelah ni sejak hampir 3 bulan ni. Bukan sebab apa pun, sebab dia bela kucing je. Dan takdak masalah pun dia nak bela kucing. Yang jadi masalahnya bila tak ajar kucing dia berak setempat. Memang la susah kan nak ajar haiwan macam kucing tu berak dalam jamban. Tapi sebagai tuan kepada kucing tu kena cari inisiatif untuk buatkan kucing-kucing tu tak buat permenant jamban kat rumah jiran/orang. 

Yang saya marah sangat tu, umpama macam pandai bela dan bagi makan kucing je. Pastu tahik kucing tu orang lain pulak kena uruskan. Bukan dia laki bini tak nampak dan tak bau busuk tahik kucing tu, sengaja pulak buat-buat tak nampak. Lepas tu bila ternampak kita balik dari kerja tahu pulak lari masuk rumah dan kadang-kadang sorok muka. Tahu pulak segan, malu, takut. 

Yang dok jadi lorat lagi tu bila dua2 laki bini ni jenis berat mulut pulak nak minta maaf. Masalah jugak tu. Kalau dia minta maaf ke apa ke, hati saya ni takda bengkak sangat sampai macam ni. Ni buleh pulak depa buat bodoooooo gitu. Haii, mujur la saya bukan jenis nak serang orang dan2, jenis boleh sabaq lagi ni walaupun dah hampir 3 bulan dok hidu busuk tahik kucing kat porch rumah saya ni. Segan sangat bila kawan-kawan atau sedara datang rumah dengan bau tahik kucing yang sangatlah busuk.

Tak tahulah nak cakap macam mana, bila ada jiran yang tak jaga sensitiviti hidup berjiran ni. Tak baik buat jiran sakit hati macam tu tau. Saya ni nak je tegur pasal kucing tu tapi tak terkeluar pulak ayat tu dari mulut ni. Tak tahu cara sebenarnya macam mana nak cakap kat diorang laki bini. Lagipun diorang ni orang tua, rasa hormat kat diorang tu lebih sebab tu dok tahan je selama ni. Tapi makin lama rasa makin sakit hati la pulak. Sampai kan sekarang ni bila jiran ni ada kat luar rumah saya tak pandang muka dia dan saya terus masuk rumah tanpa tegur dia. Sebab saya marah sangat. Bukan sikit tahi kucing tu bertimbun tahu tak. Betul2 kat sebelah tempat parking keta. Dah 2 kali saya dengan suami pi cedok buang. 

Diorang pun bila dah nampak macam tu takkan takda rasa bersalah langsung. Cari la sangkar ke kurung kucing tu kejap, nanti bila anak-anak nak main keluar kan lah. Sampai kucing tido baring atas kereta kita, apa cerita? Sedih pun ada tau! Sebab-sebab macam ni lah boleh buat kita dengan jiran-jiran bergaduh. 

Saya tak marahkan kucing-kucing tu atau anak-anak dia sebab kucing tu tahu apa, dia haiwan. Dan anak-anak dia tu masih budak-budak, tapi saya memang marah dekat mak bapak budak-budak ni sebab tak boleh nak fikirkan perasaan dan tak hormat jiran-jiran. Sakit hati sangat.

Apa yang perlu saya buat?




5 comments:

  1. Erm..

    maybe kena soft talk kot....tapi tu la bila krna atas batang idom sendiri sy pon tak tau nak buat acaner

    Hiji

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI


      Delete
  2. ni mmg masalah biasa kat mana2 kejiranan. Mcm mak akak, jiran bela byk sgt kucing. Tapi semua bila nak membuang pegi laman mak sbb tanah luas. Rumah jiran tu simen sume. Jiran2 lain pun kena. Akhirnya semua org tak mo berkawan dgn jiran sorang ni. Dah bertahun2 camtu, ada yg tegur..kena marah balik pulak. Mmg takde sensitiviti. Mak akak yg dah tua pun dimarahnya tau.

    kalau kat kejiranan akak pulak, kami dari masa ke masa ada buat notis kat grup WA..soh masing2 jaga binatang peliharaan. Tak boleh biar berkeliaran, buang najis merata.

    utk kes niza, takde lain cara kecuali berbincang dgn jiran. Tapi sejujurnya, mmg tugas yg sgt berat. Cadangan akak - utk step awal ni Niza berbaik2 dgn jiran (selalu bagi mknn, tegur/bagi salam, senyum). Lama2 mungkin dia akan rasa malu dan cuba ubah situasi. Dan jgn lupa doa moga Allah bri dia kesedaran.

    opss..sudah..panjang lebar aku membebel!

    ReplyDelete
  3. Pengen yang lebih seru ...
    Ayo kunjungi www.asianbet77.com
    Buktikan sendiri ..

    Real Play = Real Money

    - Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
    - Bonus Mixparlay .
    - Bonus Tangkasnet setiap hari .
    - New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
    - Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
    - Cash Back up to 10 % .
    - Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

    Untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
    - YM : op1_asianbet77@yahoo.com
    - EMAIL : asianbet77@yahoo.com
    - WHATSAPP : +63 905 213 7234
    - WECHAT : asianbet_77
    - SMS CENTER : +63 905 209 8162
    - PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

    Salam Admin ,
    asianbet77.com

    Download Disini

    ReplyDelete
  4. Hi, saya sangat menyukai blog anda! ZALORA Malaysia kini sedang mencari blogger yang berbakat, dan saya tertanya adakah anda berminat untuk satu kolaborasi blog bersama kami. Anda boleh hubungi saya di izz.latif@my.zalora.com jika anda berminat dengan tawaran ini dan saya akan berikan segala butiran di sana. Harap dapat balasan emel anda secepat yang mungkin!

    ReplyDelete

Nak komen? Haa..sila! sila! :D